توجه داشته باشید که این پست یکی از مطالب قدیمی بازی‌وود است که بیش از ۱۰ سال از زمان انتشار آن می‌گذرد. اگر کیفیت تصاویر پایین است یا ساختار صفحه مشکل دارد به این علت است. این ایرادات در قالب جدید سایت برطرف شده‌اند و در مطالب جدید خبری از آن‌ها نیست.

خوب؟ بد؟ مترو لست لايت قضاوت ميكند!

امروز Metro: Last Light را تمام كردم. پایان بازی را دیدم و ناراحت شدم. بلافاصله هنوز تیتراژ تمام نشده بازی را مینیمایز كردم و دنبال پایان های بازی گشتم چون احتمال میدادم مانند نسخه قبلی بیش از یك پایان داشته باشد. هر دو پایان بازی را خواندم و فهمیدم كه تصمیمات و كارهای من در طول بازی به پایان بد منجر شده است. بیشتر گشتم تا ببینم چه چیزهایی روی پایان های بازی تاثیر دارند. اینجا بود كه فهمیدم من آدم چندان خوبي نیستم!

در اكثر بازیها در پایان بازی دو تصمیم جلوی راهتان قرار میگیرد و پایانی كه نصیبتان میشود به خاطر همان تصمیم انتهاییتان است اما مترو اینگونه نیست. هر یك از دو پایان موجود در مترو وابسته به كل تصمیمات و كارهایی است كه در طول بازی و از لحظه آغازین میگیريد. با اينكه فیلتر هوای ماسكم به اندازه كافی ظرفیت داشت ناگهان فیلتری روی یك جسد دیدم و چشمانم برق زد. از ترس اینكه در ادامه با كمبود فیلتر مواجه شوم سریع به سمت جسد دویدم و فیلتر را از روی صورتش بر داشتم. ظاهرا اتفاقی نیوفتاده ولی من حتی به اجساد هم نباید رحم بكنم؟ مترو این كار را بد تلقی میكند و من هم با آن موافقم. فقط همین نیست. در بازی شخصیت هایی هستند كه بدترین كارها را علیه من كرده اند، بهم خیانت كرده اند، آنا را دزدیده اند و… . وقتی سرنوشت آن خائن (Lesnitsky) برعهده من گذاشته شد كه او را بكشم یا نه، آنا جلوی چشمم آمد و بدون فكر به بخشش یا دل رحمی، به خاطر یك دختر سریعا او را كشتم. به نظرم حقش بود ولی بازی این را هم بد تلقی میكند.

در اوایل بازی وقتی اولین فرصت برای مخفی كاری برایم فراهم آمد با توجه به اینكه كلت با صدا خفه كن داشتم یكی از گاردها را با آن كشتم كه برایم بسیار لذت بخش بود. این باعث شد كه بقیه را نیز به همین ترتیب با لذت فراوان در تاریكی هدشات كنم و حالش را ببرم. حتی وقتی از پشت خیلی به دشمن نزدیك میشدم و این انتخاب كه با چاقو طرف را بكشم یا فقط بیهوشش كنم بر عهده من گذاشته میشد، گزینه با چاقو كشتن را انتخاب كردم چون نمیخواستم ریسك كنم تا احتمالا بعدا بلند شود و دوباره جلوی راهم سبز شود. این لذت انقدر بود كه در كل بازی همین استراتژی را پیش گرفتم و تقریبا گاردی نماند كه نكشته باشم! حتی آنهایی كه به راحتی میشد با مخفی كاری آنها را دور زد را هم كشتم!

اما آنقدرها كه از تیتر برمی آید همه كارهایم بد نبودند! در ونیز به دو نفری كه از من گدایی كردند پول دادم!‌ حتی به آن گدایی كه بعد از پرداخت پول دوباره از من طلب پول كرد را هم بی نصیب نگذاشتم! در اواخر بازی هم وقتی با آن خرس مبارزه كردم و شكستش دادم چندی بعد كه بدن خسته اش روی زمین افتاده بود و دو سه موجود جهش یافته رویش پریده بودند تا او را بخورند را هم نجات دادم و بلند شد رفت پیش بچه هایی كه فقط قصد داشت از آنها محافظت كند! دقیقا دلیل اینكه به او كمك كردم هم همین بود. او شاید اگر موجودات جهش یافته به بچه هایش حمله نمیكردند كاری با من نداشت.

اینها تصمیمات من بود كه به خاطر دارم! یعنی بد بودن كارها و تصمیمات من از خوب بودن آن بیشتر بوده كه پایان بد نصیب من شده و این یعنی در كل من آدم چندان خوبی نیستم! راستی پاول را هم میخواستم نجات دهم ولی نمیدانم چه شد كه كشته شد! شاید اگر او زنده میماند قضیه طور دیگری بود!‌ شاید هم گناه كشتن همه آن گاردها نمگیذاشت در آن صورت هم پایان خوب را ببینم ولی به هر حال من راضیم! نه از اینكه بد شدم! بلكه از اینكه چون نمیدانستم چه چیزهایی در پایان بازی تاثیر میگذارند آن تصمیمهایی كه به عقیده خودم به عنوان یك شخصیت اجتماعی خوب و مناسب بودند را گرفتم و نتیجه این شد كه پایان بد را دیدم! و این به نظر بهتر از آن است كه بخواهیم به خاطر دیدن پایان خوب به صرف خوب بودنش از تصمیماتی كه دلمان میخواهد صرف نظر كنیم و فقط بدون فكر، كار خوب انجام دهیم. كاری كه خیلی ها با Mass Effect كردند! بدون فكر و تصمیم گیری واقعی اكثرا تصمیمات پاراگون دار و خوب انتخاب میشد و این باعث شد كه شپرد اینگونه افراد تنها یك شپرد خوب باشد نه شپردی كه منعكس كننده شخصیت خود آن گیمر باشد!

Metro: Last Light بازی خوبی یا حتی میشود گفت عالی ای است كه با وجود داشتن مشكلات در خاطره ها خواهد ماند. در طول بازی بارها در مورد مسائل مختلف و مخصوصا حرف های آن Dark One دوست داشتنی (!) بازی را متوقف كردم و سعی كردم با خودم هضم كنم كه چه شد. حرف های زیادی است كه میشود در مورد مترو لست لایت گفت و شاید در ادامه دوباره در مورد آن بنویسم. درود بر شرافت 4A Games، سانده بازی كه در این بازار بكش برو جلوهای بی شمار و به درد نخورد (سلام كرایسیس 3) سبك FPS را زنده نگه میدارد‌ آن هم با شرایط و سختی های عجیب و باور نكردی! كاش میتوانستم بازیتان را از استیم بخرم ولی چه كنم كه…