نکات مثبت
  • گیم پلی نفس گیر و پرسرعت
  • موسیقی بسیار شنیدنی و هیجان انگیز
  • باس فایت هایی متنوع و زیبا
نکات منفی
  • کوتاه بودن بازی

8.75

10

می خواهیم در مورد یک متال گیر صحبت کنیم ، متال گیری که این بار یک فرق خیلی خاص با نسخه های قبلی دارد و ان چیزی نیست جز ساخت یک متال گیر بدون حضور کوجیما! حتی زمانی که کارمندان استدیو کوجیما پروداکشن خبر ساخت یک متال گیر بدون حضور کوجیما را شنیدند شوکه شدند مخصوصا که خود کوجیما برای انجام این پروژه پا پیش گذاشته بود ، اما این شوک فقط شامل حال کارمندان استدیو نمیشد و سیل عظیمی از طرفداران این سری نیز از یک نسخه متال گیر بدون حضور کوجیما در شوک و تعجب فرو رفتن. از سوی دیگر سبک بازی به کلی تغییر یافته و این بار با یک H&S که نام متال گیر را یدک می کشد روبرو هستیم ، شخصیت اصلی این عنوان جدید قهرمان نیمه محبوب قسمت دوم و نجات دهنده جان قهرمان اصلی این سری (اسنیک) ، (رایدن) Raiden خواهد بود.

همه چیز از داستان و شخصیت و محیط و جو بوی یک متال گیر میدهد اما نکته مهم نبود شخص اول این بازی یعنی کوجیما خواهد بود  اما یک نکته امیدوار کننده وجود دارد درست است که حتی کوجیما پروداکشن از انجام این عمل سرباز زدند اما تیمی که قرار است این مسئولیت سنگین را به دوش بکشد تیمی ماهر و قابل اطمینان خواهد بود که خود کوجیما تاکید کرده که با اطمینان کامل انجام این امر خطیر را به این استدیو سپرده است. استدیو PG که در کارنامه خود عناوین فوق العاده ای همچون بایونتا و ونکویش دیده می شود در گفتگویی با کوجیما، مسئولیت ساخت این فرانچایز جدید را به عهده گرفته است و بعد از بازی کردن این نسخه باید گفت که الحق کارشان را به خوبی انجام داده اند.


در MGR:R داستان 4 سال بعد از رویدادهای MGS4:Guns of the Patriots روی میدهد. قهرمان رایدن شغل جدیدی را برای خود دست پا کرده است او محافظ شخصی یک نخست وزیر شده و با تکیه بر توانایی های نینجایی خود به استخدام این فرد مهم در امده است که بازی در همان ابتدای کار نشان می دهد که به جان این شخص سوء قصد شده و او را می ربایند که رایدن وارد میدان شده و در کنار همکاران خود که جان سالم به در برده اند تلاش می کند تا جان سیاست مدار همراه خود را نجات دهد که با گروهک خود مختاری به Decperado Enforcemen که از نیروی های متخصص و زبده ای بهره مند هست روبرو می شود اما ماجرا فقط برای نجات نخست وزیر ختم نمی شود و رایدن وارد ماجراهای جدیدی در بازی می شود که…

میشه داستان بازی را از دو لحاظ مورد بررسی قرار داد ، اول اینکه نام بازی یک متال گیر را یدک میکشد و دوم این که سبک بازی یک H&S خواهد بود پس اهمیت ماجرا دو چندان می شود از دید متال گیر زمینه داستان بازی زیاد قابل توجه نیست و بیشتر یک سیر مسیری برای نجات دادن یا از بین بردن اهداف روبرو به وجود میاد و طبق سنت دیرینه داستان های کلیشه ای نجات دنیا اما وقتی به بازی از جنبه سبک H&S نگاه کنیم با داستان نسبتا خوبی روبرو هستیم شخصیت پردازی مناسب برای قهرمان اصلی و شخصیت های فرعی در کنار باس فایت هایی که هر کدام از یک پیش زمینه داستانی مناسب برخوردار هستند و میشه گفت که این پیش زمینه های زیبا را از متال گیر به ارث برده است. هر کدام از باس فایت ها با داستان و پیش زمینه داستانی خود وارد میدان نبرد میشوند و هیچ وقت به یکباره با یک باس فایت بزرگ و با هیکل که بدون دلیل وارد بازی شود روبرو نخواهیم شد که این بار داستانی باعث می شود مبارزه با این باس ها لذتی چند برابر داشته باشد از نکته های مثبت دیگر خط دیالوگ های انهاست که بعد از هر بار کشته شدن از طرف هوش مصنوعی خودشان در اخرین لحظات بیان شده و تاثیری زیبا بر روی بازیباز و روند بازی می گذارد.

 

میدان نبردی نفس گیر و خون الود

دیالوگ های به کار رفته در بازی واقعا زیبا و با رعایت تمام اصول اصلی سری متال گیر در بازی گنجانده شدند و اصالت دیالوگ های شنیدنی عناوین ساخته شده ژاپنی در بازی به چشم می خورد که بسیار شمرده ، حساب شده و با منطق و اصول پایه گذاری شده اند در کنار این ها صداگذاری بازی در حد بسیار خوبی قرار گرفته که تاثیر این دیالوگ ها را بسیار بالا می کند از صداگذاری شخصیت اصلی رایدن تا ربات هایی که با هوش مصنوعی کار می کنند به خوبی و با دقت در بازی گنجانده شده اند. افکت های ضربات شما در بازی با هر عمل شما در هر لحظه به خوبی شنیده می شوند. استدیو PG با به کارگیری بهترین تیم ارکستری متال توانسته است موزیک هایی بسیار ناب و زیبا وارد بازی کنند که جو و هیجان بازی را چند برابر می کند. نکته قابل توجه این است که شما برای مبارزه با هر باس فایت یک تم موسیقی مجزا خواهید داشت و این جذابیت کار را چند برابر می کند میشه گفت یکی از نکته های واقعا مثبت بازی همین ریتم موسیقی زیبای بازی است که واقعا عالی کار شده و باعث میشه تا شما قوت قلب چند برابر گرفته و با سرمستی تمام به دل دشمن بزنید و نبرد را به نفع خود تمام کنید نبردی که همراه با موسیقی سریع خود با یک گیم پلی سریع و نفس گیر نیز روبرو است واقعا باید تحسین فرستاد به استدیو PG که توانستنه این چنین گیم پلی زیبا و سرعتی را وارد بازی کند سرعت بازی واقعا بالاست و این سرعت بالای بازی مدیون مهارت های برجسته رایدن خواهد بود ، مهارت های بالای رایدن را در MGS 4 به خاطر دارید و این بار ما توانستیم تا این مهارت های بالا را در دست بگیریم و خودمان در معرکه حاضر شده و جشنی از خون به پا کنیم.

رایدن قابلیت حمل سه نوع سلاح را دارا است که یک سلاح که شمشیر اصلی او بوده تغییر نمی کند و تا اخر بازی همراه ما خواهد بود سلاح فرعی رایدن سه نوع بوده که با هر بار کشتن باس فایت ها سلاح مخصوصا ان باس فایت در اختیار ما قرار میگیرد و می توانیم در موقعیت های مناسب از تنوع این سلاح ها بهره مند بشیم یکی از نکات مثبت بازی دست یابی به این سلاح ها است که هر کدام نسبت به سرعت و قدرت خود توانایی های متفاوتی نیز دارند در کنار این ها رایدن از سلاح های گرم نیز استفاده می کند او می تواند نارنجک یا بازوکا و یا RPG استفاده کند و حتا باز نارنجک های دود زا نیز برای مخفی کاری و یا گیج کردن دشمنان بهره برد. بله درست متوجه شدید مخفی کاری ! هر چی باشه بازی نام متال گیر را یدک میکشد و سازندگان رگه هایی از مخفی کاری را وارد بازی کردن که شامل استفاده از ایتم های همیشگی و نام اور این سری مثل جعبه و بشکه که می توان داخل انها مخفی شد و به ارامی از بین دشمنان رد شد یا نزدیک انها شد و انها را از بین برد. یکی از نکاتی که سازندگان به ان اشاره کرده بودن در مورد مخفی کاری این بود که مخفی کاری در این قسمت به شکلی متفاوت خواهد بود و مانند سری های اصلی نیست که با مخفی شدن و بی سرو صدا کل مراحل بازی را طی کنیم درواقع ما اینجا با مخفی شدن می خواهیم قتل هایی ارام با استفاده از مهارت های رایدن ترتیب بدیم که بازیباز تک تک دشمنان را از پا در بیارند البته این نکته به خوبی در بازی وارد شده اما با توجه به لوکیشن های بازی این امر به خوبی قابل اجرا نیست و خود به خود و ناخواسته بازیباز در دام دید دشمنان می افتد البته این موضوع زیاد نکته منفی به حساب نمیاد چون اصل سبک بازی H&S خواهد بود و تمایل به شلوغ کاری خود به خود در بازیباز ایجاد می شود.

گرافیکی هنری و چشم نواز

از جمله نکات مثبت دیگر بازی امکان کاستومایز کردن و اپگرید کردن اسلحه ها ، سلامتی و خرید قدرت های و فنون جدید برای رایدن خواهد بود ما با جمع اوری مقدار واحد پول بازی که با DP شناخته می شود می توانیم اپگرید های لازم را انجام بدیم که با هر چقدر پیشرفت کردن در این امر مقدار DP ها افزایش یافته و باید برای به دست اوردن انها تلاش بیشتری کنیم این مقدار DP ها با توجه به نوع مبارزات ما در بازی به دست می اید و اگر بازیباز کمبوهایی زیبا زده و دشمن را با تنوع مناسب از بین ببرد می تواند مقدار پول قابل توجهی را کسب کند. همان طور که اشاره کردم ما می توانیم فنون جدید را خریده و در بازی اجرا کنیم یکی از مزیت های خوب بازی اینه که اجرای فنون تکراری هر بار که پرتعداد باشد برای بازیباز خستگی ناپذیر بوده و باز با تکرار این فنون احساس خستگی نمی کند. رایدن خیلی زیبا می پرد ، شیرجه می زند ، و انواع حرکات را روی دشمن پیاده می کند و اوج این فنون در مبارزه با باس فایت های بازی دیده می شود که به لطف تنوع زیبا و لذت بخش باس فایت ها بسیار لذت بخش از اب درامدند.

یکی از نکاتی جذاب بازی امکان دفاع در مقابل حملات که با Parry شناخته می شود است. این سیستم بسیار هوشمندانه در بازی گنجانده شده که به دقت و سرعت عمل زیادی در کمترین زمان ممکن نیاز دارد بازیباز باید درست موقع ضربه زدن حریف این دفاع را انجام بدهد که ممکن است چندین ضرب پشت سر هم از چند نفر به سویش روانه شود که واقعا حساسیت کار را افزایش میدهد اما از نکات منفی که بیشتر قابل توجه بود کم کار بودن دکمه دایره یا B روی کنترلر بود که اکثر مواقع بدون کاربرد میماند. از نکات مثبت دیگر باس فایت ها هر کدام به روش خاص خود کشته میشند که نمونش در باس های عناوین هم سبک خود دیده نشده یکی از نکات مثبت استدیو PG همین تنوع زیبا در طراحی باس فایت ها است که نمونش را در بایونتا و ونکویش دیدیم. اتفاقا ذره هایی از ونکویش و بایونتا در بازی دیده می شود از حرکات سریع و بایونتایی رایدن گرفته تا اهسته کردن حرکات در حین مبارزه که از ونکویش به MGR به ارث رسیده. ما دو خط نوار در HUD های خود داریم که در بالای تصویر سمت چپ قرار دارد که یکی نوار سلامتی و دیگری نوار مقدار انرژی ما خواهد بود که Blade Mode نام دارد این نوار زمانی که به حد معینی میرسد این توانایی را به ما می دهد که وارد حالت Zan Datsu (که یک نام اصیل ژاپنی است) بشیم و با اهسته شدن محیط و کم تحرک شدن دشمنان باید در زمانی مناسب و سریع نکته ضعف دشمن را پیدا کرده و او را از پا بیاندازیم یا میشه چندین و چند ضربه با سرعت بالا وارد کنیم و حریف را تکه تکه بکنیم.

سیستم گیم پلی بازی مکملی شده با تخریب پذیری که رایدن توسط شمشیر نیرومند خودش به وجود اورده است همه چیز در بازی تکه تکه و بریده می شوند یک ستون در یک خانه یا یک اتومبیل یک نینجا ، انسان یا یک درخت همگی به صورت خیلی زیبایی تکه تکه می شوند و شما حتی موشکی که از یک جت به طرف شما شلیک شده نیز می توانید در لحظه فرود به دو نیم تقسیم کنید همگی اینها در کنار سرعت بالای بازی واقعا لذت بخش ظاهر شدند سرعت بازی به لطف 60 فریم بود ان بسیار عالی ظاهر شده و شاید فقط در یک مورد احساس افت فریم داشتم که ان هم قابل چشم پوشی است با توجه به موتور گرافیکی استدیو PG و فیزیک  Havok  که به تیکه تیکه کردن کمک می کند ما از گرافیک چشم نوازی در بازی بهره مند هستیم جزییات شخصیت رایدن همراه با باس فایت ها بسیار بالاست و به خوبی میشه تک تک تکلونوژی های به رفته روی بدن او را حس کرد و دید دشمنان از تنوع بالایی برخوردارند و هر کدام نیز از این جزییات بالا بهره مند هستند محیط و لوکیشن ها از طراحی هنری بسیار خوبی بهره مند هستند و لذت یک درگیری با ضربات سهمگین رایدن در میدان نبرد واقعا دیدنی ساخته شده کافیه تا یک کمبو چند ضربه ای انجام بدید و حرکات نرم و روان رایدن را به تماشا بشینید.

با این که بازی به صورت Real از 60 فریم پشتیبانی می کند اما به هنگام کات سین ها در نسخه 360 با کیفیت SD روبرو هستیم که به مقدار قابل توجهی از حس زیبای بازی می کاهد. از نکات دیگر منفی بازی دوربین بازی است که خودم با این دوربین زیاد مشکل نداشتم اما برخی موارد مخصوصا در مبارزه با باس فایت ها که دقت زیادی با توجه به سرعت بالای ان لازم است دوربین به یک گوشه رفته یا خود به خود یک دید تازه در جلوی دید ما قرار می دهد که استراتژی بازی را با مشکل مواجه می کند. اما متاسفانه از نکات منفی دیگر کوتاه بودن بازی است که بازیباز با توجه به گیم پلی فوق العاده لذت بخشی که تجربه می کند خیلی زود بازی تمام شده و این عمر این لذت کوتاه می شود اما با این حال بازی پتانسیل بسیار بالایی برای انجام چندین باره در درجه های سختی بالا را ایجاد می کند که یکی از تروفی های سخت و طاقت فرسای بازی شما را وادار می کند تا در روی اخرین درجه سختی که بعد از تمام کردن بر روی درجه Very Hard باز می شود تجربه کنید که واقعا شما را می طلبد تا وارد یک مبارزه سخت و نفس گیر بشید.

فنونی متنوع و جنون امیز

Metal Gear Rising: Revengeance یک تجربه نو و عالی را برای شما از استدیوی خدای سرعت به ارمغان آورده است که ما را وارد فاز جدیدی از دنیای متال گیر کرده است. اگر از طرفداران این سری بازی ها هستید و این عنوان را یک بی اصالتی می خوانید نویسنده این مطلب به شما حق می دهد اما بهتره قبول کنیم که امروزه این پول هست که ما را وادار می کند تا یک Metal Gear با سبک و سیاقی متفاوت تجربه کنیم. و شما را به تجربه این بازی دعوت می کنم که رگه های متال گیر در جای جای بازی دیده می شود و همانند گذشته می توان از یک بازی با نام متال گیر لذت برد. میعاد گاه متال گیر باز ها نزدیک خواهد بود چرا که کوجیمای افسانه ای خود بر روی پروژه اصلی که در پیش دارد تمرکز کرده و ما نیز بر روی انتظار تمرکز خواهیم کرد.

9 نظر برای “سایبورگ های نینجا | نقد و بررسی Metal Gear Rising: Revengeance

در صورتی که نظر شما به پست مربوط نیست لطفاً از صفحه تماس با من استفاده کنید.

برای اینکه بازی در حال انجامتان یا بازی مورد علاقه یتان در کنار نام و آواتار شما در قسمت نظرات نمایش داده شود، میتوانید وارد پروفایل خود شده و آن را اضافه کنید.

با کلیک روی هر یک از دکمه های زیر می توانید نظرات مربوط به گروه خاصی از کاربران را مخفی کنید. برای مثال روی دکمه کاربر تازه کار کلیک کنید تا تمام نظرات مربوط به همه کاربران تازه کار ناپدید شود. توجه داشته باشید که در این صورت جواب دیگر گروه ها به کامنت مربوطه هم ناپدید خواهند شد.

مدیریت سایت حـــــــــرفه ای کاربر فعال کاربر تازه کار
پنهان کردن / نمایش نظرات کاربران
  1. PouryaKht کاربر برتر

    این بازی برای Pc نمیاد؟

    1. hossein code مدیریت سایت هیچی!

      فعلا خبری نیست

  2. PouryaKht کاربر برتر

    پس کی میاد؟براPC

    1. hossein code مدیریت سایت هیچی!

      هنوز تاریخ دقیق نداره

  3. hosseinxj0152
    hosseinxj0152 حـــــــــرفه ای

    من بازی کردم فقط کوتاه بود
    گیم پلیش که عالی بود
    گرافیکشم خوب بود
    کلا خوب بود صداگذاری و گرافیکم خوب بود
    اصلا مگه می شه PG بازی بد بسازه

  4. OMID1992 تازه کار fifa 14

    گیم پلی سری

    گرافیک و شخصیت پردازی ودشمنان تکراری

    6.5

    برای PC میاد دوست من

  5. Parsa کاربر مهمان

    نكته خوبش اين بود كه اين قدر گرافيك صداش و اكشنش جذاب بود كه داستم انگار تو بهشت راه ميرفتم

    نكته منفيش اين بود زيادي تخيلي بود خيلي خيلي

    9

    خیلی بازیش خوب بود ولی مثله خر سخت بود البته من گذاشتم روی سخت ولی خیلی اکشنش باحال بود حسابی سرگرمم کرد که چند روز توی جوش تو خونمون مونده بودم

  6. Alireza8448 کاربر مهمان

    تنوع باس فایت ها

    8

    سلام به همه؛
    من که خیلی از این بازی خوشم اومد و نقد خوبی هم بود، ممنون.
    ولی آهسته بودن حرکات و ضرباتش که گاهی اوقات باعث باختم شد بدجوری اعصابمو خرد کرد!

  7. GENERAL
    GENERAL تازه کار منتظر پی سی جدیدم هستم

    موسیقی زیبا

    این بازی یک متال گیر نیست

    5

    نقد زیبایی بود اما کامل و صحیح نبود. اولا کوجیما از ساخت این نسخه هیچ خبری نداشت و وقتی پروژه به اتمام رسید باخبر شد،کوجیما درباره این بازی گفت(مزخرف ترین متال گری ساخته شده)،این بازی به غیر از اسم هیچ شباهت دیگه ای به سری متال گری نداره،این بازی امتیازات مثبتی دریافت کرد اما اصلا نتونست نظر طرفداران رو هم به خودش جلب کنه،ساخت این بازی بدون کوجیما خیانت به اون بود و نشان از سیاست های کثیف کونامی داره (شرکتی که بجز پول به چیزی اهمیت نمیده)،این نسخه به هیچ عنوان نمیتونه خودش رو در لیست بازی های متال گری جای بده و مانند متال گری نجات که چند وقتی میشه تریلر های اون پخش شده فقط در ظاهر متال گری هستند و درباطن فقط یک بازی تقلیدی دست چندم از عناوین دیگه اند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *