حتما نسخه اول بازی Dark Souls را به خاطر دارید و احتمالا هم نتوانستید آن طور که باید با آن رابطه خوبی برقرار کنید و خاطره ی خوبی برایتان بر جا نگذاشته و بی شک علت اصلی آن نیز سختی فوق العاده بالای بازی بوده است. خود من هم وقتی برای اولین بار بازی را تجربه کردم به نظرم بازی مسخره می آمد و رد کردن مراحل آن غیر ممکن. این که دقایق اول بازی بدون هیچ سلاح درست و حسابی با یک غول بزرگ که از نظر سخت بودن نمونه اش در هیچ بازی دیگری دیده نشده مبارزه کنم. اما به بازی کردن ادامه دادم و متوجه شدم بازی یک نقش افرینی واقعی است! اگر نسخه اول را تجربه کرده باشید می دانید من چه می گویم. شما می توانستید همان اول کار از دست غول بزرگ فرار کنید و بعد از چند دقیقه بازی و به دست آوردن سلاحی مناسب به نبرد او بروید و به سادگی او را شکست دهید و یا در همان رویارویی اول با او مبارزه کنید. این یعنی حق انتخابی بسیار گسترده نه فقط محدود به انتخاب دیالوگ ها. البته این فقط نمونه ای کوچک بود در حالی که این مورد در مسائلی مانند داستان هم صدق می کرد. حال حدود یک سال می شود که ساخت نسخه دوم بازی تایید شده. بسیاری از گیمر ها حتی کسانی که خاطره خوشی از نسخه اول ندارند یا آن را تجربه نکرده اند منتظر بازی هستند. می دانید چرا؟! جواب ساده است! چون Dark Souls یک نقش آفرینی واقعی است.
عنوان : Dark Souls II
سازنده : From Software
ناشر : Namco Bandai Games
سبک : Action Third Person/Role Playing
پلتفرم : PC.PS3.PS4.XBOX 360.XBOX ONE
تاریخ انتشار : March 2014
سخت یا خیلی سخت؟!
بازی برای اولین بار در مراسم VGA سال 2012 رونمایی شد و از همان موقع شایعات زیادی پیرامون آن شکل گرفت. مهمترین این شایعات که باعث نگرانی بسیاری از طرفداران قدیمی این سری شده بود اضافه شدن یک مد آسان به بازی بود اما این خبر خیلی زود توسط سازندگان تکذیب شد. البته استودیو سازنده گفته نسخه دوم قرار است راحت تر از نسخه قبلی باشد اما نه آسان تر! سازندگان وعده داده اند محدودیت های بی موردی که در نسخه قبلی داد بسیاری از گیمر ها را در آورده بود معقول تر شده اند. به عنوان مثال فاصله چک پوینت ها این دفعه مثل نسخه قبلی آن قدر زیاد نیست و البته مشکلات ذخیره سازی بازی هم رفع شده اند. در تریلر های منتشر شده از بازی می توان دید بازی در مناطق کوهستانی جنگلی و بیابانی جریان دارد که در هر نقطه از آن تله هایی مرگبار کار گذاشته شده است و هر لحضه ممکن است کشته شوید. طراحی محیط های هم عالی به نظر می رسد. چه از دید فنی و چه از دید گاه هنری. سازندگان وعده داده اند که نقشه بازی دو برار نسخه قبلی خواهد بود و معماهایی هم به روند بازی اضافه شده است تا مثل نسخه قبلی فقط در حال مبارزه نباشید و کمی مغزتان را به کار بیندازید! چهار مسیر برای آغاز بازی در نظر گرفته شده که می توانید مسیر شروع بازی را خودتان انتخاب کنید. البته ممکن است مسیری بسیار سخت باشد و مسیری آسان اما این بستگی به انتخاب شما دارد. یکی از موارد جالبی که به بازی اضافه شده امکان ارتقا دادن سلاح هاست. حال مجبور نیستید برای به دست آوردن سلاحی قدرتمند تمام نقشه بازی را زیر و رو کنید بلکه می توانید با استفاده از آیتم های دیگر و روح هایی که با کشتن دشمنان بازی بدست می آورید سلاح های معمولیتان را ارتقا دهید و آن ها را قوی ترکنید.
مرگ یا زندگی؟!
تا به این جای کار از مواردی صحبت کردیم که سازندگان در مورد منطقی شدن سختی بازی گفته اند یا بهتر است بگوییم همان راحت تر شدن نه آسان! اما حال کمی هم به بخش هایی بپردازیم که در زمینه سختی بیشتر به بازی اضافه شده اند. مهم ترین تغییر در مبارزات و هوش مصنوعی دشمنان است. البته سازندگان گفته اند این فقط یک شعار نیست و هوش مصنوعی دشمنان واقعا پیشترفت کرده و ترسناک به نظر می رسد! مهم ترین علت آن هم غول آخر های بازی هستند. حالا غول آخر ها در بازی منتظر نمی مانند تا شما به اندازه کافی قدرت بگیرید و بعد به نبرد با آن ها بروید بلکه جای جای نقشه در تعقیب شما هستند و ممکن است هر لحضه جلوی راهتان سبز شوند. یعنی بر عکس نسخه قبلی. بنابراین باید در هر لحضه از بازی آماده مبارزات سخت و طولانی باشد. حالا باید با دقت بیشتری از روح هایی که بدست می آورید استفاده کنید چون ممکن است در جایی که انتظارش را ندارید توسط غولی کشته شوید و همه ی آن ها را از دست بدهید.
گر بخواهیم در مورد گرافیک بازی صحبت کنیم باید گفت عالی به نظر می رسد و بی شک مهم ترین پیشترفت بازی در این زمینه خواهد بود. گرافیک بازی با توجه به این که روی کنسول های نسل هفتم اجرا می شود واقعا زیباست و چیزی ار عناوین نسل بعدی کم ندارد. محیط های بازی اکثرا تاریک هستند و نور یک از عوامل مهم در بازی به حساب می آید و باید در سیاهچال های بازی حتما یک مشعل به دست داشته باشید. تخریب پذیری بازی فوق العاده به نظر می رسد. با ضرباتی که به دیوار ها و ستون ها وارد می شود به بهرین شکل تخریب می شود. حال آن که می توان از تمام قطعات تخریب شده مثل سنگ ها به عنوان سلاح استفاده کرد. راه های مخفی هم به بازی اضافه شده اند که البته واقعا مخفی اند نه در مسیری دیگر! مثلا ممکن است با تخریب دیواری پشت آن راهی باشد که تا آن دیوار را خراب نکنید متوجه این موضوع نخواهید شد. البته انتظار نداشته باشید این مسیر ها شما را به مقصد اصلیتان راهنمایی کنند بلکه انواع دشمنان در طول مسیر منتظر شما هستند!
اعتماد نکن
در حال حاضر در مورد داستان بازی چیز زیادی نمی دانیم جز این که داستان در مورد شخصی است که طلسم شده است و می کوشد از دست این طلسم رهایی یابد. داستان هیچ ربطی به نسخه اول نخواهد داشت. شاید داستان بازی ضعیف به نظر برسد اما با توجه به سبک روایی بازی و این که بازی کننده خود داستان کارکتر خود را می سازد باید منتظر اتفاقات جالبی در این زمینه باشیم. به عنوان مثال ممکن است شخصی با خواندن یک نامه در طول بازی برداشت خود را از داستان بازی داشته باشد و شخصی دیگر با شنیدن دیلوگ هایی برداشتی متفاوت. اگر بخواهیم بهتر بیان کنیم این گونه است که هر کس داستان کارکتر خود را می نویسد و چیزی از پیش تعیین شده نیست. مثل نسخه قبلی شاهد شخصی سازی مفصلی در بازی خواهیم بود. تا کنون حضور تمام کلاس هایی که در بازی قبلی دیده ایم در بازی تایید شده است اما انتظار می رود سازندگان چند کلاس جدید هم به بازی اضافه کنند. حالا می توانید سه سلاح را با خود حمل کنید تا در نبرد های بازی کاملا آمادگی لازم را داشته باشید. آیتم جدیدی هم با نام LifeGem به بازی اضافه شده که با مصرف آان می توان به مرور زمان سلامتی کارکتر را بهبود بخشید.لازم است بدانید وظیفه کارگردانی نسخه دوم بر عهده آقای توموهیرو شیبویا بوده و کارگردان نسخه قبلی یعنی آاقای هیدتاکا میازاکی فقط به عنوان ناظر در پروژه دوم حضور دارد.
نسخه قبلی بازی به دلیل وجود بخش چند نفره جالب خود بسیار مورد توجه منتقدان قرار گرفت. در بازی می توانستید دیگر بازی کنان را به کمک فرا بخوانید و با هم به نبرد یک غول بروید و یا می توانستید نامه ای برای دیگران بنویسید که در این منطقه تله ای کار گذاشته شده و او را از مرگ نجات دهید. در قسمت دوم هم بخش چند نفره آنلاین وجود خواهد داشت. تا کنون می دانیم برای تشویق فعل و انفعالات بازیکنان، پیام خونی در Dark Souls 2 به عنوان یک سیستم دستور دهی تعبیه شده است.همچنین به نطر می رسد هر کس می تواند پیامی به دل خواه در بازی بنویسد نه از پیام های از پیش تعیین شده در بازی استفاده کند. با استفاده از آیتم Soapstone (سنگ صابون) سفید، بازیکن زمان بیشتری را برای انجام بازی به صورت co-op بدست می آورد، اما این امر زمانی رخ می دهد که بازیکن احضار شده دشمنان را شکست داده باشد. بازیکنان همچنین می تواند دو بازیکن را همزمان احضار کند و تجربه ی یک بازی سه نفره را برای خود به ارمغان آورد. البته در نسخه ی قبلی بازی مشکلات بسیاری در زمینه سرور های بازی وجود داشت اما طبق گفته سازندگان نسخه دوم از سرور های اختصاصی بهره می گیرد و از این بابت جای نگرانی نیست.
استقبال از مرگ
حال در بازی شاهد تغییرات آب و هوا خواهیم بود و البته این موارد به اندازه کافی در گیم پلی بازی تاثیر خواهند داشت. مثلا در هنگام باران ممکن است حرکت کردن برای کارکتر در بعضی مناطق سخت تر باشد. یکی دیگر از عوامل بازی خلوط بودن مناطق بازی است که به خودی خود باعث ایجاد حس ترس در بازی کننده می شود. ممکن است در محیطی تعداد دشمنان بازی کم باشد و بازی کننده احساس تنهایی کند اما همین احساس تنهایی باعث ایجاد ترس می شود. روند مردن شخصیت بازی تغییر پیدا کرده است و انیمیشن های متفاوتی را در این قسمت تجربه خواهید کرد. تمام حرکات شخصیت بازی موشن شده اند و شما انیمیشن بسیار روانتری را از وی چه در زمان مبارزات و حملات و چه در زمان دفاع و عکس العمل شاهد خواهید بود. مشکل دیگری که در نسخه قبلی وجود داشت افت فریم اعصاب خرد کن بازی بود که به لطف موتور جدید بازی این مورد هم بهبود پیدا کرده است . یعنی با ورود یک غول بزرگ دیگر شاهد افت فریم نخواهید بود. یکی از نقاط ضعف نسخه قبلی در بخش صداگذاری بود. در نسخه قبلی کمتر شاهد دیالوگ بودیم و بیشتر صدای شمشیر و محیط های بازی به گوش می خورد. عدم تعبیه صدا پیشه برای شخصیت اصلی هم ضربه بزرگی به این بخش وارد کرده بود. به نظر می رسد در نسخه دوم هم شخصیت اصلی بازی صداپیشه ای ندارد و حرف نمیزند اما با توجه به پیشترفت قابل توجه بازی در زمینه گرافیک و جلوه های ویژه به نظر می رسد شاهد پیشترفت های خوبی نیز در زمینه صدا گذاری در بازی باشیم.
برای مرگ آماده اید؟!
آقای شیبویا فرمودند که قصد دارند تا هیجان بازی را بیشتر به عنوان کتیبه های بزرگان نزدیک بکنند و در کنار سختی این عنوان آن را قابل قبول تر و منطقی تر کنند. قرار هست شما در محیط بیشتر و بهتر بتوانید قدم بزنید و جستجو کنید و مسیر خود را انتخاب کنید. مسیر اشتباه رفتن برابر خواهد بود با از دست دادن روح هایتان و شاید مواجه شدن با غولی که به تازگی با هزار بدبختی از میان برداشته اید. تهیه کننده بازی فرموده که ما میخواهیم بازیکن به راحتی مرگش را درک کند! بپذیرد. سختی را بچشد! چیزهایی از مرگش بیاموزد ولی این را نیز بدانید که تعادل مهم است اما قرار نیست بازی ناعادلانه باشد.
کسی که کامنت نمیذاره بذار حداقل من یه چیزی بنویسم:
من که از نسخه قبلیش خوشم نیومد چون کلا سبک نقش آفرینی دوست ندارم . ولی بازم مرسی.
دست شما درد نکنه…
عالی بود
نسخه قبلی همین اسمش بود فکر کنم سال 2009 عرضه شده بود ! چرا هم نامن
یکی Demon’s Souls بود
یکی Dark Souls بود
این هم Dark Souls 2 هست که قراره بیاد
والا من با اینکه عاشق سبک rpg ام ولی تو قسمت اولش بعد کشته شدن بدست همون غول اولش بازیو بسرعت پاک کردم آخه هم گرافیکش خیلی داغون بود هم حرکتاش و هم کنترلش …. از تریلر های منتشر شده از قسمت دومش گمون کنم فقط گرافیکش بهتر شده و کنترل و حرکتاش همون سابقه و تنها راه فرارش از ضربه های حریف شیرجه زدنه !!!
من که نا امید شدم
نسخه دوم Dark souls از خیلی جهات از رقیبانش مثل سایه موردور و عصر اژدها و … بهتره . یک نقش آفرینی کامله . اصلا تنها عاملی که باعث میشه ساعتها کنترلر به دست جلوی تلوزیون بشینم همین مردن های اتفاقیه . حس چلنج رو به حد اعلا رسونده و یه جورایی تعریف دوباره ای از استاندارد های بازی های نقش آفرینی کرده . نسخه سومش رو که نگو دیگه …. همه جوره عالیه . فقط حیف آپگرید زره و اینا نداره.
سری Dark souls همیشه به سخت بودنش شهرت داره،البته کسانی که فکر میکردند قسمت دوم این بازی زیادی سخته مسلما بعد از بازی کردن نسخه سوم سوک کامل اختیار کردن،در نسخه سوم بازی درجه از سختی بیشتر پیشرفته و به ناجوانمردی رسیده.البته به دور از انتظار هم نبود چون نسخه سوم از بازی blood born هم الگو گرفته بود،بازی ای که لقب سخت ترین بازی رو بدست اورد،سختی در نسخه سوم این بازی به حدی بود که حتی صدای طزفدارای پروپاقرص بازی رو هم دراورد.